fredag 1 maj 2009

Vilken härlig dag!

Fick en timmes "sovmorgon" idag, och behövde därmed inte gå upp förrän kl 6. I vanlig ordning somnade jag om medan Vincent tittade på Mumin. Igår blev jag väckt av att han utbrast "Men Viiiincent" med en röst som betyder att han vet att han har gjort något dumt. Öppnade ögonen. Ungen hade fått tag på ett nagellack. Det pryder sen dess mitt lakan. Idag vaknade jag med skruvar i hela sängen.
Vi gick upp vid 7.30 då vi dukade fram frukost. På dagis ska de börja ge honom mer ansvar, vilket jag tycker är en väldigt bra idé. Därför ansvarar han nu för att duka fram alla måltider, något han stormtrivs med.

Runt lunch var vi inne i stan (eller Stockholm som alla här på landet säger...). Där mötte vi världens bästa Viktor. Lunch på McDonalds. Sen promenad hur långt som helst. Och Vincent satt helt tyst och stilla i vagnen under hela promenaden! Har i princip aldrig hänt. Ett tag satt han nog och slumrade till, för hans huvud slängdes runt oroväckande mycket, men varje gång jag stannade för att lägga honom ner protesterade han och verkade hur vaken som helst.

När Viktor skulle iväg och träffa andra åkte vi och överraskade Dannie på hennes jobb. Just överraskad blev hon nog. Vincent körde på henne med vagnen, varpå jag sa att han skulle säga förlåt. "INTE FLÅT!", var hans svar. "INTE!". Tillslut ställde han sig bakom vagnen och sa ett litet halvhjärtat förlåt. Söto.

Resan hem gick relativt bra. Som ni ser i ett tidigare inlägg tyckte han att det var en bra idé att vara naken ett tag, på tåget. Jag tyckte att det var mindre bra. Han gick med på att sätta på sig kläder igen efter ett tag.

Men väl hemma försvann det goda humöret han hade när vi träffade Viktor. Allt var gnäll, gnäll, gnäll. Bråk, testa alla gränser som finns, osv. Slå mamma i ögat och vägra be om ursäkt. You get it. 17.20 bad han mig om att få gå och lägga sig. Jag lämnade nyss hans rum. Så inte ens nattningen som annars brukar flyta på ganska smärtfritt gick utan skrik och gråt och bråk.

Jag ska belöna mig med en välförtjänt kopp te, smsa min kärlek och kanske titta på tv. Annars planerar jag en tidig sänggång idag. Är tröttare än någonsin, och morgondagen lär väl börja vid 5 imorgon, som vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar