onsdag 3 mars 2010

Första arbetsskadan

Så har den inträffat. Min första arbetsskada. Och det blev något så vanligt som en stickskada som skulle ta oskulden.

Hade måttat in artären på navelsträngen precis. Det skulle bli en perfekt provtagning. Och då, barnmorskan stimulerar barnet, och skakar därmed navelsträngen. Kanylen gick rätt igenom, och in i mitt pekfinger. Blödde måttligt, och hade svårt att avgöra om allt var mitt blod eller om blod från navelsträngen kom in genom det lilla hålet i handsken. I vilket fall som var ju kanylen "smutsig".

Upp till infektion. Tog ett blodprov som fryses ner. Mamman ska egentligen testas för HIV, HepB och C, men eftersom att man gör allt sånt på mvc resonerade vi som att det var ett lågriskfall. Skulle jag nu ha fått något, så tinar man upp provet och tittar om jag hade det redan innan. Samma sak om det nu skulle uppdagas att mamman har någon av sjukdomarna, då tinar man mitt prov för att smittspåra.

Anyway. Det gick bra. Fick sista HepB-sprutan när jag ändå var där.

1 kommentar:

  1. Det låter lovande! Fick sms att paketet kommit nu så ska försöka hinna hämta dom imorrn. Är lite fundersam över färgen bara..ljusrosa liksom men vi får se hur de blir! Har ett par beiga chinos från Ellos sen tidigare o de är suveräna!Ha en bra kväll!

    SvaraRadera