tisdag 16 februari 2010

Inläggsattack

Blev några fler inlägg idag än jag hade tänkt mig :)

Försökte mig på att väcka Vincent för att ta med honom till toaletten. Efter typ fem minuter gav jag upp. Han är helt enkelt för trött för att väckas nu, idag i vilket fall som.

Jag ger inte upp det här än, men börjar kanske fundera lite på alternativ (också efter att ha hört M's historia om denna "metod"). Mitt alternativ först var att sluta med blöjan, kissar han på sig så kissar han på sig. Det är inte själva olyckan och tvättandet jag är rädd för. Men jag undrar om det är "schysst"? Eller ska man ta det the hard way?

Hur har ni gjort med era barn? Katten? Malin? Pappa? Någon?

7 kommentarer:

  1. Jag tror att det kommer hända olyckor hos alla som har barn. Huvudsaken är väl att inte tappa humöret sisådär 4 på morgonen.. William har alltid vaknat och vi har kanske haft 5 olyckor sen vi tog bort blöjan.

    Jag har inte haft på en blöja sedan förra året, vi har varit i täby, åkt iväg, handlat, varit inne i stan osv.. Och det har funkat fint alla gånger utan olyckor. Dock håller han sig tills vi är hemma och det är en nackdel.

    Inläggen skyddar madrassen så det är ju bara att bätte nytt på 5min. Är man väldigt lat har man ett reservtäcke med påslakan färdigt och klart..

    Tålamod, tvättmedel och en tröstande kram är nog det som kan behövas.

    SvaraRadera
  2. Oj, det är ju hundra år sedan ni slutade med blöjor allihop men jag vill minnas att när ni väl slutade kissa på nätterna så blev det helt enkelt något tätare turer till tvättstugan. Olyckor händer ju ibland men när grabben mer eller mindre aldrig kissar i blöjan på natten skulle jag nog låta honom sova utan om han själv inte får panik av att sova i kallingarna.

    SvaraRadera
  3. Jag säger bara: plastad frotté och ingen dricka efter 18.00.

    Vincent är så klok att han kommer inte vilja ligga i blöt säng mer en ett par gånger, då kommer han själv gå upp på toa vid behov. (Kanske händer det inte ens en gång eftersom du kommer tala om för honom att han ska gå på toa på natten om han blir kissnödig..)

    Det här fixar ni lätt, det är jag övertygad om.
    Kram o lycka till!

    ps 8 juni står det vincent i min almanacka ;)

    SvaraRadera
  4. Förresten, tygblöjor kan vara ett alt på natten. De skyddar om han skulle kissa och har du inga extra inlägg eller dylikt så kommer det inte att vara speciellt bekvämt. Jag har använt det hemma och har funkat fint.

    SvaraRadera
  5. Jag väntade tills det gått ca två veckor och Saga inte kissat i blöjan på natten. Även jag höll koll på att det inte dracks så mycket efter middagen. Sen dess har det inte behövts kissas i natten eller så, men på morgonen är det bråttom! :-D Tänk på att för vissa går det jättesmidigt, för andra inte (min kusin på 4 år kissar fortfarande i sängen var och varannan natt & han vaknar inte av att sängen är helt blöt, han duschas och det byts sängkläder utan att han vaknar!!!! De tar honom på toaletten ett par gånger innan de själva går och lägger sig, även då utan att han vaknar.)

    SvaraRadera
  6. Minns inte vidare noga, det var ju ett tag sen. Har kört med plastad frotté i sängen en period, tror jag. På bussar och sånt utan toa har jag vid olika tillfällen låtit olika pojkar kissa i pet-flaskor. Sen på med korken, hälla ut i närmsta buske och slänga flaskan i närmsta papperskorg.

    SvaraRadera