måndag 7 december 2009

Misstag drabbar även den bäste...

Det finns en dag på året som jag ser lite extra fram emot. Som jag börjar fundera på månader i förväg, och helst vill planera in i minsta detalj i samma veva. Så att jag vet vad jag har att se fram emot. Denna dagen är nyårsafton. Jag bryr mig egentligen inte om att festa och bli full som en kastrull, jag har lite andra känslor inför denna dag. Det grundar sig nog i en nyårsafton för flera år sen, som var så omtumlande och bara innebar en massa brutna löften och brustna hjärtan.

Förra året fick jag min revansch. Allt var perfekt. Allt var så som jag hade planerat det. Klänningen var snygg, håret var snyggt, sminket var exakt där det skulle... Och jag fick kyssa min käresta vid tolvslaget, och fick någon form av bekräftelse för att det faktiskt var vi på riktigt.

Årets nyår skulle inte bli något annat än förra. Klänningen hänger inne i garderoben och bara skriker efter att få användas. Den kräver ett par nya skor som skulle köpas inom en snar framtid. Jag hade funderat på smycken och hår. I mitt huvud spelades en liten film upp, där klockan slår tolv och jag och Viktor kysser varandra och bara är lyckliga över att få spendera ännu ett år tillsammans. Ett år som förhoppningsvis kommer att innebära en del positiva förändringar.

Visst låter det härligt? Det var det också. Och drömmen strimlades sönder tidigare idag...


- Hej, det är Erika från bemanningen! Jag tänkte boka in dig på lite julpass, om det går bra?
- Ja, gud vad roligt att du ringer!

...lite senare...

- Så har vi tisdagen, den 29. Nattpass. Kan du det? Och de två följande nätterna också.
- Självklart, jag tar allt. Tack!

...ännu lite senare, när vi hade lagt på, insåg jag vad det tredje nattpassen innebar. Nyårsafton. Inga nya skor. Klänningen får vackert skrika sig hes ett tag till. Och värst av allt, ingen kyss vid tolvslaget.

Istället tänker jag tävla med mina medarbetare. JAG ska deliver det första barnet 2010. Siktar kanske inte så högt som på att få den första förlossningen i Sverige, eller ens Stockholm, men på vårt sjukhus :)
Dessutom både sparar jag pengar på att inte köpa de där skorna och allt annat som kostar på nyårsafton, och jag tjänar sjukt mycket mer än en vanlig dag pga storhelgsob!

Det blir väl vad man gör det till...?

2 kommentarer:

  1. Jag jobbade nyår förra året, som personlig assistent. Kan trösta dig med att man året efter, d v s 2010/2011 för dig och nu för mig, är superglad över att man faktiskt är ledig :-D

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Äääh vafan... scrubs kanske är galmourösa dom med? ;-)

    SvaraRadera