torsdag 14 maj 2009

Vilken totalvändning

Ni kanske minns att en del av vinsten från förra omgången på Tradera skulle gå till en romantisk middag? Jag minns det i vilket fall som. Har sett fram emot den middagen väldigt länge, för sist vi åt ute "på riktigt", på Alla Hjärtans Dag (lunch ute räknas inte ;)), var det så otroligt mysigt. Jag levde på den kvällen väldigt länge, och blir fortfarande helt varm i bröstet när jag tänker på det.

Nu är den där middagen ute på hal is. Förnuftet säger att vi inte ska lägga pengarna på en sån sak, med tanke på den rådande ekonomiska situationen. Min sommar är långt ifrån säker, måste jag erkänna.

Och med ens känns det som att jag har fått en stor sten över bröstet. För å ena sidan kan de där pengarna verkligen gå till något annat, men å andra sidan är det ju pengar som aldrig funnits med i min budget. Jag tar inte från min vanliga inkomst.

En middag ute är ju just bara en middag ute, men jag tycker att man behöver såna tillfällen i ett förhållande. Alla förväntningar, det gemensamma beslutet av en restaurang man aldrig varit på förut. Att klä upp sig för varandra, gå och avnjuta en underbar middag bestående av något man kanske aldrig ätit förut, och dela på en flaska vin. Att laga mat hemma är jättemysigt, och den hemlagade middagen jag fick var också perfekt. Men det är inte riktigt samma sak! För arbetet ska alltid utföras, och disken finns alltid där efteråt. Nu var ju själva förberedelserna i sig ganska mysiga när vi hade vår middag hemma, men det blir ändå inte riktigt samma sak.

Försöker därför komma på billigare alternativ, dvs billigare "aktiviteter". Vad kan man ha som substitut, om vi nu väljer att inte gå ut och äta? För jag vill ändå ha ännu ett tillfälle som jag kan leva på i flera veckor!

1 kommentar:

  1. Jag tycker ni ska fixa en riktigt härlig picnic-korg och åka till djurgårn (eller något annat ställe ni gillar där det är grönt och skönt), så har ni papptallrikar o plastglas = ingen disk, bara att leta upp en papperskorg efteråt! Mycket billigare än restaurang.
    Picnic i det gröna med sin käraste, finns det något mysigare? Glöm för all del inte filten för lite efter-maten-hångel :-)

    SvaraRadera